יפעת ביג דאטה

עידן התפוצצות המידע הציב בפני חברת יפעת הזדמנות לחשב מסלול חדש; לצד איסוף המידע המסורתי של הקבוצה, בסיוע חברות טכנולוגיה ישראליות מובילות מתקדמת החברה לשימוש במידע והסקת מסקנות ממנו; דמיינו מה אפשר להסיק כשאתם יודעים מה משודר בכל אמצעי התקשורת, כל מה שמתפרסם ברשתות החברתיות, כל מה שקורה בעולם המכרזים ובתחום הפרסום, לצד המידע מהבורסה ועדות בניה ועוד; חדשנות זה שם המשחק.

השינויים מרחיקי הלכת בעולם התקשורת, כאשר האתגר בכל העולם הוא לא רק לאסוף מידע אלא לסנן ולארגן אותו, שינויים אלו אתגרו את קבוצת יפעת לנצל את מאגרי המידע שלהם  ואת ואת ה"סטארטאפ ניישן" היושב בציון. בשנים האחרונות, הופכת הקבוצה מחברת איסוף וניתוח מידע לחברה חדשנית המספקת ידע על סמך המידע הרב שנאסף ונאגר במחשבי החברה. קפיצת המדרגה הזאת נעשתה בעזרת השקעות בפיתוח טכנולוגיה וכוח מחשוב וברכישת טכנולוגיה בתחום ה"ביג דאטה" ,בינה מלכותית ,רשתות נירונים ולמידה עמוקה.

אוספים את כל המידע ומפתחים יכולות חיזוי והסקת מסקנות
במחשבי החברה ובשנים האחרונות גם ב"עננים" ברחבי העולם, אוספת החברה מידע במשך השנים ממגוון מקורות – כלל הכתבות מהעיתונות היומית המקומית והמקצועית ,כלל הכתבות ברשת ,ניטור הרשתות החברתיות  ,סקרים ,כלל המכרזים הפומביים המתפרסמים בישראל ,כלל הפרסומות והקמפיינים  ,תוכניות הרדיו והטלוויזיה ,מודעות תכנון ובניה ,ועדות כנסת ,דו"חות כספיים ,מידע בורסאי ,פסקי דין ,פרוטוקולים ועדות בניה ועוד. המשמעות היא שבמערכת נקלטים בכל יום מיליוני פרטי מידע במשך שנים רבות. האתגר של העידן הנוכחי מחייב אותנו לבחון מה ניתן לעשות עם המידע הזה? מה ניתן להסיק ממנו, אם בכלל?

מעשה חדשני מתחיל בחשיבה חדשנית. אחרי חשיבה מעמיקה ושימוש בטכנולוגיה חדשנית, לצד כח אדם מנוסה ומיומן מגשימה החברה את חזונה החדש: גילוי הידע הגלום בתוך שטף המידע, או במילים אחרות, הפקת תובנות עסקיות המסתתרות במסד הנתונים העצום הזה.

הטכנולוגיה החדשנית שפותחה בחברה מצליחה להבין את הנתונים. כך לדוגמא,  אם פוליטיקאי מפרסם "אג'נדה", בעזרת הכלים שפותחו בחברה, ניתן להבין איך הוא מקדם אותה, האם משתתף בדיונים בנושא, האם ואיך מצביע בהצעות החוק והתקציבים בנושא, אל מי הוא קשור, איך מתקדם הנושא על ציר הזמן ,מי תומך ומתנגד לנושא ,איזה מכרזים מפרסמת המדינה בנושא ועוד ועוד. למעשה המידע תמיד היה קיים ,עכשיו יש לנו את היכולת לחבר בין פרטי המידע ולהפיק ממנו תובנות עסקיות מרשימות. בנוסף ,על סמך נתוני העבר והטרנדים המתהווים, אפשר לחזות ולהעריך די טוב גם (כן.. כן..) אירועים עתידיים .

נחזור לחבר הכנסת מהדוגמה, היום אנחנו יכולים לראות איך ציבור הבוחרים מגיב לפועלו או לאי פועלו, איך חברי מפלגתו מגיבים, מה הלך הרוח הכללי ועל סמך מידע זה ניתן להעריך כיצד עדיף לו לנהג בעתיד ולהמשיך את פעילותו בנושא.

חדשנות במידע ביחד עם "המדען הראשי"
המידע הרב של החברה לצד הפעילות המחקרית השוטפת של הקבוצה, יצרה שיתוף פעולה מאתר ומרתק עם תוכנית חדשה של הרשות לחדשנות (לשעבר המדען הראשי) במאגד "אינפומדיה" יחד עם חברות טכנולוגיות מהשורה הראשונה כמו: נייס, סינטקמדיה ,אלביט ,אורכה ועוד ועם בתי הספר למערכות מידע ומחשוב של האוניברסיטאות המובילות בארץ.

תהליך הקבלה לתוכנית יוקרתית זו ,כוללת סדרה ארוכה של בדיקות התאמה והקבלה לתוכנית הינה הבעת אמון של המערכת ביכולתנו לפתח ולהשתלב בתוכנית המפתחת טכנולוגיה מובילה בעולם.
בעזרת חלוקת הידע וצוותי פיתוח ומחקר משותפים אנו מצלחים ליישם חלק מהפתרונות שפותחו עבור רשתות מידע הישראליות שלנו והתאמתן לרשתות המידע ולמידע הנאסף ממקורות נוספים בעולם.

 חדשנות מידע מבית יפעת
תמונות
– אם בעבר היתה מתפרסמת תמונה במסגרת כתבה בעיתון או כפוסט ברשתות החברתיות היינו מסתמכים על הטקסט בכתבה כמקור המידע לתיאור התמונה או בגורם אנושי המתאר את התמונה.

לאחרונה ,יותר ויותר תמונות הם המידע בעצמו ,רשתות חברתיות שלמות כמו אינסטגרם מבוססות על תמונות בלבד ללא שכבת תוכן כתובה כלל.

כיום אנחנו  יודעים לזהות בתמונה את המותגים ,הפרצופים ,הסיטואציה ,עצמים ותמונות זהות/דומות אחת לשניה בעזרת אלגרטם של עיבוד תמונה.

יכולת זאת מאפשרת לנו להבין את "היקף השטח" ששופרסל מקדיש לקוקה קולה בתוך מודעות הפרסום או להבין ש"מ" של חמור עם בלורית בלונדינית של טראמפ ,היא תמונה מאוד ויראלית בשעה האחרונה בצורה אווטמטית.

תמצות טקסט אוטומטי – מאות מקורות מידע נוספים לרשת בכל שנה וכמויות המידע הופכות להיות עצומות ומהצד השני הזמן הפנוי שלנו הופך להיות מצרך נדיר …
לצורך כך אנחנו מפתחים טכנולוגיה המאפשרת ללקוחתנו לקבל את כלל האזכורים במדיה ובנוסף הלקוח יקבל עבור כל כתבה ,תמצות שלה ויותר מכך ,תמצות של כלל הכתבות באותו הנושא.
באופן הזה ,אפשר להישאר מעודכן בנעשה במדיה בקריאה של 7-10 משפטים סיכום של מספר כתבות בנושא.
תחום זה בעולם המכונה "דאטה ג'ורנליזם" , המאפשר לכתב לרכז חומרים לכתבה בנושא הכתבה בלחיצת כפתור.

חיבור הפיזיקל לדיגיטל
מחקר חדשני שלנו המשלב יכולות ניטור ,עיבוד וניתוח נתונים באמצעים אנושיים וטכנולוגים ועונה על צורך עסקי של עסקים מקומיים המהווים חלק ארי מהכלכלה בעולם.

עסק המתבסס על תושבי השכונה הסובבים אותו כלקוחות קבועים ,צריך לערוך מחקר ולהבין "מי הם תושבי השכונה" ומה המאפיינים שלהם . על סמך המחקר יתאים להם את מגוון המוצרים בחנות יסדר את המוצרים בפלנוגרמות על המדפים בהתאם לקהל שעות פתיחת העסק מותאמות לאופי הקהל הייחודי בשכונה.
העסק יפרסם את המוצרים המתאמים ביותר לקהל המקומי עם המסר השיווקי המתאים. זאת הסיבה שסניף מקומי מרשת ארצית יראה שונה ויתמחר בצורה שונה את המוצרים משכונה לשכונה.

כיום אנחנו ביפעת מזהים את תושבי השכונה כפרופילים ברשתות החברתיות ומספקים לבעל העסק מחקר ותובנות על תושבי השכונה כקהל יעד בעל מאפיינים יחודיים לו. המחקר הינו פורץ דרך ומרתק ככל שתוצאות המחקר הדמוגרפי "קלאסי" המתבסס על סקרים מספק נתונים כמו מין ,נפשות ,הכנסה ,מקצוע ,גיל ,דת .. ומספר סיפור מאוד צר ומוגבל על תושבי השכונה.
המחקר הדיגיטלי שלנו ,המתבסס על נתוני גיאולוקיישן מחבר את מאפיין תושבי השכונה מתוך המידע המצוי ברשתות.
לדוגמה ,במחקר של אחת השכונות שחקרנו בחיפה מצאנו אחוז חריג גבוהה של תושבים צמחונים בשכונה. נתון זה לא התגלה באף אחד מהמחקרים ה"קלאסים" שמצאנו על השכונה.
בכלל ,נתון כזה אי אפשר לאתר במסגרת סקר אלה אם נשאלת השאלה "האם את/ה צמחוני" …

ההבדל הוא שבהמחקר שלנו ,אנחנו לא באים אם אף שאלה או הנחה מראש. אנחנו מנתחים את מאפייני התושבים בשכונה ונותנים למחשב ולרשתות הניורונים למצוא מאפיינים יחודיים לתושבי השכונה. אפשר לדמיין מה מידע מסוג זה ,שעסק כמו מסעדה או סניף של סופר מרקט יודע ומבין לפני המתחרים שלו.
אנו שואפים להגיע עד סוף שנת 2017 ליכולת למכור מחקרים דרך הרשת לריטיילרים המובילים בארה"ב ובבריטניה ולספר להם סיפור חדש על הלקוחות אותם הם משרתים שנים ארוכות .

אנו מאמינים כי בעזרת הטכנולגיה המתפתחת והמשך שתופי פעולה עם סטארט אפים בתחום הלמידה עמוקה ,בינה מלכותית ,ניתוח ועיבוד שפה ותמונה נמשיך לפתח מוצרים שיאפשרו לחברתנו להמשיך להציע פתרונות עסקיים ללקוחות בארץ ובחו"ל לאורך שנים ארוכות.

המידע כבר כאן, אגור ואסוף ב"מחסנים" שלנו, יכולות המחקר והניתוח שפיתחנו מאפשרים לנו לכוון את הטכנולוגיה הקיימת ולאתר טכנולוגיות חדשות המאפשרות לנו לבצע ניתוח מקיף להסיק מסקנו ולחזות במגוון רחב של תחומים – מה יקרה בעתיד. עדיין לא הגענו לסוף הדרך, עבודה רבה עוד לפנינו, אך בהדרגה, היכולות משתדרגות, הצרכים מתבהרים והיכולות הולכות ומתחזקות. לשמחתי, גם המדינה (באמצעות רשות שחדשנות) מכירה בחשיבות הנושא ומסייעת להגשים את החזון של החברה .