vigo, מחקר ברשת החברתית

ההאשטג ששינה את ההיסטוריה

Metoo# הוא הקמפיין הגדול ביותר בהיסטוריית הרשתות החברתיות

כולם שמעו על זה, כולם מדברים על זה, כולם קוראים על זה בכל מקום.
בשנה האחרונה נדמה שהמונח #metoo נמצא בכל מקום במדיה ומוזכר באינסוף הקשרים בדיונים ברשת ומחוץ לה. אז כמה אנשים בעולם באמת דיברו על זה ומהם ההקשרים הכי נפוצים בהם הוא מוזכר? Vigo מקבוצת “יפעת” המתמחה במחקר וניתוח ברשת החברתית אספה עבורכם את כל הנתונים המרתקים על קמפיין הרשת העצום שיצר מהפכה אמיתית

איך הכל התחיל?
1997- אישה בשם טרנה בורק שמעה עדות של נערה בת 13 שהותקפה מינית ע"י אביה.
בעקבות העדות הקימה טרנה ארגון ללא מטרות רווח שיאבק למען נשים שהותקפו מינית.
2007- עשור לאחר מכן, היא גם זו שממציאה את הסלוגן METOO.
2017- עשור נוסף לאחר מכן, לאחר הדיון שהתעורר בארה"ב בעקבות התבטאויות שנויות במחלוקת של המועמד לנשיאות דונלד טראמפ ועם התפוצצות פרשת ווינשטיין וההטרדות בהוליווד, השחקנית אליסה מילאנו מצייצת בטוויטר וקוראת לנשים שהותקפו / הוטרדו מינית להשתמש בהאשטג #MEETO כדי להעלות מודעות.

METOO במספרים:
מאז עליית גל המחאה הפך קמפיין #METOO לאחת מתופעות הרשת הגדולות ביותר בעולם עד היום, אף האשטג אחר לא הצליח להגיע למימדי התופעה:

  • ביום הראשון להעלאת הציוץ של אליסה מילאנו צבר ההאשטג כחצי מיליון אזכורים בכל העולם
  • עד היום זכה הציוץ ל- 52,000 לייקים, 24,000 ריוטוויטים ו- 66,000 תגובות.
  • לקמפיין נרשמו כ- 85,000 התייחסויות ברשת הישראלית
  • ומעל 100,000,000 אזכורים ברחבי העולם

גלגולו של האשטג
ההאשטג המקורי עבר כמה גלגולים, כל אחד הושפע מגלי המחאה האקטואליים באותו זמן ברשת. כמה האשטגים טרנדים מהתקופה האחרונה היו: #timesup, #believesurvivors , #ibelieveher , #whyididntreport
מתוך כלל הפוסטים העוסקים בפרשיות ההטרדות המיניות שנחשפו ונידונו בשנה האחרונה (הרווי ווינשטיין, קווין ספייסי, לואי סי.קיי ואחרים), יותר ממחצית מהגולשים הישראלים עשו איזשהו שימוש בהאשטג METOO# על שלל צורותיו (METOO#, #גםאני, IWILL# וכו').
השימוש ב metoo הפך למעין מטבע לשון אצל גולשים מסוימים והשימוש בו הורחב גם למטרות אחותר כמו הומור או אפילו סאטירה. אפשר להתווכח על האם מדובר בזילות ובחוסר כבוד כלפי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אבל מעצם השימוש בהאשטג במטבע לשון אפשר להבין את עוצמת הקמפיין ומידת ההשפעה שהייתה לו על הגולשים. בארה"ב הפך ההאשטג לשמה של תנועה חברתית לכל דבר שנקראת Metoo Movement. כיום המאבק אמנם עדיין חי וקיים אבל הקמפיין פחות משמעותי ממה שהיה בחודשים הראשונים לאחר אוקטובר 2017.

#METOO – עיקר השיח ברשת

מי מדבר?
מהנתונים אנחנו יכולים לראות שלמרות שמדובר בתנועת מחאה שאומצה ע"י נשים וגברים כאחד, הרוב המוחלט של השיח סביב הקמפיין הוא של נשים (קרוב ל 90%) וחלק גדול ממנו מתרחש בזירות שיח סגורות של נשים בלבד.

על מה מדברים?
את הפוסטים הקשורים לעדויות נפגעות ונפגעי תקיפה מינית ניתן לחלק לשלושה סוגים:

1.עיסוק בהטרדה מינית באופן כללי – כשני שליש מהעדויות עוסקות במציאות שחוות נשים רבות בישראל ובריבוי מקרי ההטרדה שהכותבת חוותה במהלך חייה.

2.מקרה ספציפי של הטרדה – כחמישית מהעדויות מספרות על מקרה מסוים של הטרדה מינית שחוותה הקררבן.

3.מקרי אונס – כ- 15% מהעדויות מספרות על מקרה אונס שחוותה הקרבן (מדובר באותם מקרים בהם הכותבת השתמשה במילה "אונס" כדי לתאר חוויה שעברה).