הדרך לראשות העיר מתחילה ברשת

עכשיו כשהבחירות לרשויות המקומיות מאחורינו אפשר לקבוע בוודאות: המועמדים שהצליחו הם אלו שדיברו ברשת על מה שעניין את הגולשים.

השבועות שלפני הבחירות הם תמיד תקופה סוערת וגועשת ברשת. הגולשים מוצפים בהמון מסרים מהמון מועמדים. כמה מהמסרים נקלטים ואלו מהם באמת אפקטיביים?
חברת Vigo,  המתמחה במחקר וניתוח השיח ברשתות החברתיות, ריכזה עבורכם את כל המידע ואת המסקנות המרתקות שעולות ממנו.

מה, כמה ומתי – קצת רקע על השיח ברשת לקראת הבחירות:
מנתוני יפעת בקרת פרסום אנחנו יודעים להגיד שסך ההשקעה של המועמדים בפרסום הבחירות הייתה כ 15.5 מיליון ₪.
למרות שחלקם מהמועמדים התחילו לפרסם כבר בינואר, השיח על הבחירות לא באמת היה קיים עד כשלושה שבועות לפני הבחירות המקומיות, כך שניתן להסיק שחלק מאוד גדול מכלל הפרסום של המועמדים היה לחינם – הגולשים פשוט לא התעניינו במה שהיה להם להגיד עד החודש האחרון לבחירות.

חשוב להדגיש שלמעלה משליש מהשיח הקשור לבחירות (37%) מנוהל סביב וע”י המתמודדים עצמם. הכוונה היא בעיקר לשיחות שנאספו מהעמודים של המתמודדים ותעמולת בחירות.
שאר השיח הוא אורגני – גולשים שעוסקים בנושאים השונים המעניינים אותם לקראת הבחירות.

מה באמת מעניין את הגולשים?
הנתונים מראים שישנם 4 תחומים עיקריים שעניינו את הגולשים:

הנושא המדובר ביותר הוא תחום התשתיות העירוניות
בהקשר זה הגולשים עוסקים בעיקר בפיתוח הנוף העירוני ומרבים להתלונן על הזנחה של העיר או חלקיה השונים (“חולדאי הפקיר את שכונות דרום תל אביב”). הם קוראים להשקעת תקציבים להקמת גנים ציבוריים, ניקיון הרחובות, איסוף אשפה בתדירות גבוהה וכו’.

התחום השני המדובר ביותר הוא תחום הדיור
15% מהגולשים עוסקים בנושאי דיור. מה שהכי מעניין את הגולשים בהקשר זה הוא הכסף שהם משלמים לעיריות – כמעט חמישית מהגולשים מתלוננים על גובה הארנונה שהם משלמים. שאר הנושאים תחת תחום הדיור הם פרויקטים למגורים, מחירי הדירות והשכירות, תמ”א, פינוי-בינוי ועוד.

במקום השלישי ממוקם נושא התחבורה
בתחום זה הגולשים מתעניינים בעיקר בכל בנוגע לתחבורה ציבורית, סלילת כבישים, דוחות חניה וכו’. נושא שבילי האופניים גם הוא זוכה ליחס מיוחד מצד הגולשים, וזה לא מפתיע נוכח העלייה החדה בביקורת על הנשוא בעקבות מותו הטראגי של ארי נשר בסוף חודש ספטמבר.

ובמקום הרביעי נושא הצביון הדתי של הערים
כאן הגולשים די חלוקים בדעתם – כחצי מהם מבקשים להילחם בתופעת ההדתה שלטענתם שותפת את עירם (פתיחת מרכולים בשבת, תחבורה ציבורית בסוף השבוע וכו’). המחצית השנייה של הגולשים דווקא מבקשים לתת לעירם צביון דתי יותר, ולהילחם בתופעת חילול השבת.

אם נסדר את הנושאים האורגנים בטבלה, כך היא תיראה:

תשתיות 32%
תחבורה 13%
דיור 15%
דת והדתה 12%
אחר* 28%

*תחת קטגוריית “אחר” נכנסו נושאים שתפסו נפח שיח קטן יותר מ 10%, כמו חינוך, ביטחון אישי, איכות הסביבה ועוד שלל נושאים איזוטריים…

המועמדים הכי מדוברים, הנושאים הכי מרכזיים

הבחירות בתל אביב

מתוך סה”כ השיח על הבחירות (20,075 אזכורים) :

  • חולדאי : 12% מהשיח (רובו קשור להצגת ההישגים שלו כראש עיר)
  • אסף זמיר: 11% מהשיח.
  • אסף הראל: 9% מהשיח

הנושאים המרכזיים בקמפיינים ברשת:

  • חולדאי:
    • 15% מכלל הקמפיינים שלו מדברים על נושאי דיור – קורלציה מעולה עם נושאי העניין של הגולשים.
    • 14% עוסק בתחום התרבות (ת”א כבירת התרבות של ישראל)
    • 8% עוסק בחינוך
    • 16% עוסק בנושאים שונים כמו תשתיות, מערכת הבריאות וכו’.
  • אסף זמיר:
    • 16% מתוך הקמפיינים שלו מתמקדים בתחבורה, בעיקר אופניים חשמליים וחיזוק התחבורה הציבורית בעיר. נראה שזמיר משקיע את הכסף שלו בתחום זה בצורה נכונה.
    • 8% מהקמפיינים שלו ברשתות החברתיות מתמקדים בנושאי דת והדתה
    • רק 4% מהקמפיינים שלו כוללים התחייסות לנושאי דיור
    • 3% מהקפיינים מדברים על חינוך

הבחירות בחיפה

מתוך סה”כ השיח על הבחירות (9,818 אזכורים)

  • יונה יהב: 19% מהשיח
  • עינת קליש: 12% מהשיח

הנושאים המרכזיים בקמפיינים ברשת:

  • יונה יהב
    • 20% מהקמפיינים על תשתיות
    • 20% על תחבורה
    • כל השאר בעיקר הפגנות כוח ותמיכה
  • עינת קליש
    • 33% מהקמפיינים שלה מדברים על תשתיות העיר (ובעיקר ההזנחה שלהן ע”י ראש העיר יהב)
    • 17% מהקפיינים עוסקים בנושא הדיור

הבחירות בירושלים

מתוך סה”כ השיח על הבחירות (25,515 אזכורים)

  • זאב אלקין: 14% מהשיח
  • דייטש: 14% מהשיח
  • משה ליאון: 12% מהשיח
  • ברקוביץ: 10% מהשיח

פה אין את הנושאים המרכזיים בקמפיינים?

בשורה התחתונה: כדי לנצח צריך לדבר על מה שבאמת מעניין

המסקנות שעולות מהנתונים שהצגנו לפניכם ברורים: מתמודדים עם קורלציה גבוהה בין המסר של הקמפיין לתחומי העניין של הגולשים הם אלו שהצליחו. עינת קליש רותם היא הדוגמה הכי טובה לכך: היא לקחה את הנושאים השונים ודיברה עליהם במתאם כמעט מושלם לשיח הגולשים. לעומת זאת, מועמדים שלא עסקו במה שהגולשים רצו במידה הנכונה נפגעו (למשל, יונה יהב בחיפה וזאב אלקין בירושלים).