earn

בתוצאות מכרזים מסתתרות הזדמנויות רבות לספקי משנה, שעשויות להפוך לפרוייקטים גדולים ומשמעותיים עבור עסקים קטנים ובינוניים. אתר המכרזים של יפעת מכרזים הוא המקום למצוא אותן.

אתגרים רבים עומדים בפניהם של עסקים קטנים ובינוניים. אחד המרכזיים בהם הוא היכולת להשתתף במכרזים. מיליונים רבים מתגלגלים מדי שנה בעולם המכרזים הישראלי, המוציא כ-30,000 מכרזים שונים ומגוונים מדי שנה, אך העסקים הקטנים והבינוניים מתקשים לקחת חלק ברבים מאלו. זאת בעיקר מסיבות של עמידה בתנאי הסף, המותאמים פעמים רבות לחברות גדולות.

בהינתן המצב הזה, יכולים עסקים אלו ליהנות מהמכרזים רק בעקיפין: כקבלני משנה של הזוכים. קבלן גדול שזכה במכרז לבניית קניון, למשל, בוודאי יצטרך ספקי תשתית שונים. חברת קייטרינג שזכתה במכרז הסעדה תצטרך חברת הובלה עבור המזון והכלים. אבל כדי שהעסקים הקטנים והבינוניים יוכלו להציע את עצמם כקבלני משנה של הזוכים במכרזים – הם צריכים קודם כל לדעת על עצם הזכייה. זה נשמע דבר טריוויאלי, אך לא תמיד זה היה כך. לאורך שנים כלל לא היה חוק שהגדיר חובת פרסום תוצאות מכרז. היו חברות שפרסמו באופן עצמאי את זכייתן, בעיתונות היו קצת ידיעות על מכרזים גדולים ומעניינים במיוחד ושאר המידע הסתובב מפה לאוזן. לפני חמש שנים נחקק חוק המחייב גופים לפרסם את תוצאות מכרזיהם אך גם היום המידע אינו זמין ונגיש בצורה האופטימלית. חברות המעוניינות להציע עצמן כקבלני משנה של זוכי מכרזים צריכות להיות עם היד על הדופק וגם כשאיתרו תוצאות מכרז שמעניין אותן – פעמים רבות עליהן לשלם אגרת חשיפת מידע לרשות או למשרד הממשלתי שהוציא את המכרז.

"מדובר ברובד גדול מאוד של מידע שקשה מאוד לעקוב אחריו ותקציבית קשה להיענות לו", אומרת דיאנה לברן, מנכ"לית "יפעת מכרזים", החברה המובילה בישראל. כבר לפני שנים זיהו ב"יפעת" את הבעיה והאתגר ולקחו יוזמה בנושא. אנשי החברה פנו לגופים מוציאי מכרזים וביקשו להסדיר את העברת תוצאות הזכייה, בהתאם לחוק. חלקם הסכימו, חלקם הערימו קשיים. כיום מקבלת ומפרסמת "יפעת" תוצאות של כ-500 מכרזים מדי חודש. זוהי אמנם כמות חלקית מכלל המכרזים המתפרסמים, אך היא עדיין משמעותית לשחקנים שבזירה, שבעזרת "יפעת" יכולים למעשה לקבל לידים חמים ולהגיע לשיתופי פעולה אטרקטיביים ורווחיים. תוצאות המכרזים (לצד פרסום מכרזים פתוחים) מוצגים באתר הייעודי שהקימה החברה לנושא, "יפעת מכרזים". מנויי השירות יכולים לקבל את כל המידע הקיים באתר, כאשר החברה פועלת רבות כדי לעבות אותו ולהציג עוד ועוד תוצאות של מכרזים שנסגרו.

"הרבה עסקים קטנים ובינוניים מוצאים את השירות כיעיל מאוד עבורם. כשעסק קטן או בינוני מגלה על חברה שזכתה במכרז – זוהי הזדמנות טובה עבורו לחבור אליה", אומרת לברן. "ענף הבנייה הוא דוגמה אידיאלית, כי הוא בנוי כולו מספקי משנה. הזוכה במכרז הוא הקבלן הראשי, אבל מתחתיו יש את מי שמוציא את החול מהאתר, חברות שמובילות משאיות, חברות תשתיות שחופרות עם ציוד כבד, רצפים, אנשי מיזוג אוויר, חברות מעליות, חברות מטבחים, אינסטלציה וכו'. כל אלה יכולים יכולים להרים לקבלן טלפון ולנסות את מזלם – כמובן, במידה והם יודעים מיהו. זה פותח להם עולם הזדמנויות שלם וזו גם אופרציה קלה יותר מכיוון שלקבלן משנה של זוכה במכרז אין את תנאי הסף שיש לזוכה עצמו. כחברה שעובדת עם עם עולם המכרזים מעל ל-40 שנה אנו רואים בבירור שאחת הבעיות הכי גדולות של עסקים קטנים ובינוניים היא היכולת לעמוד בתנאי הסף של חלק ניכר מהמכרזים. לכן, לחבור לזוכה במכרז היא אפשרות נוספת ואידיאלית עבורם בכל זאת להשתלב בעבודה שנוצרת מהתחום הזה. יתרון נוסף בחשיפה לתוצאות המכרז היא הבנת מערך המחירים בשוק. אם אתה, למשל, בית דפוס שעוקב אחרי כמה מכרזים ורואה באיזה מחיר הם נסגרו, תדע איזו רמת מחיר יש להציע אם וכאשר תתמודד במכרז בעצמך".