אדקיט

עידן של בנקאות חדשה: האם יצליחו הבנקים להסתגל לסקטור מתחדש

שעתו האחרונה של הבנק המסורתי

הבנקים בארץ ובעולם משנים את פניהם כבר מספר שנים. שינויים יסודיים במודל העסקי, טרנדים טכנולוגיים רחבים ומתחרים חדשים כולם ממשיכים לדחוף את הבנקים לעבר עידן חדש בבנקאות. האתגר הקשה ביותר שניצב בפניהם בתהליך השינוי הוא התאמה של הארגון לתרבות חדשה, ופיתוח כח העבודה שיוכל לבנות את הבנקים החדשים.
"באופן מעשי המגמות שמניעות את עולם הפיננסים גורמות לבנקים להפוך לאט לאט לארגונים מבוססי תכנה. סניפים מצטמצמים, יכולות הניהול הפיננסי בדיגיטל עולה, ודרישות הלקוחות לנוחות ולמהירות בשירותים בנקאיים משנות את כללי המשחק עבור הבנקים, שהיו רגילים כל השנים לפעול בסקטור איטי ויציב", מסביר מיקי זכאי, מנכ"ל אדקיט, חברה למחקר אסטרטגי.

לשחרר גרסה כל שבוע
השינוי הארגוני הבולט ביותר בבנקים בשנים האחרונות הוא אימוץ של שיטת העבודה אג'ייל. שיטת עבודה דינמית שפותחה במקור לצוותי פיתוח תכנה שביסודה בדיוק אותם עקרונות שהבנקים שואפים אליהם, מהירות בהבאת מוצרים ושדרוגים לשוק, ונוחות ללקוח שמושגת על ידי מישוב אינטנסיבי ומחזורי עבודה קצרים.
בבנקים המובילים בעולם אג'ייל הוא כבר חדשות ישנות. בנק ABN Amro ההולנדי התחיל להטמיע את שיטת העבודה עוד ב-2011. הבנק בנה תהליך של יישום השיטה במחלקות המחשוב של הבנק, ומעבר הדרגתי לשאר מחלקות הבנק שטרם הסתיים. לעומתם בנק ANZ האוסטרלי הטמיע את השינוי במהירות, שלא לאמר בפתאומיות, ושינה את שיטות העבודה תוך פחות משנה, שינוי שנתן את אותותיו בכח העבודה של הבנק. המנכ"ל עצמו חזה כי עד 10% מהעובדים לא יצלחו את המעבר, ולא יצליחו להסתגל תרבות הארגונית. אלה רק מספר דוגמאות ממחקר שערכה חברת אדקיט בנושא.

לרדוף אחרי המילניאלים
הסקטור הפיננסי, והבנקים בפרט, הוא אחד הסקטורים שהושפעו הכי הרבה מההתפתחויות הטכנולוגיות של העשור האחרון. מדובר בשינויים עמוקים שפותחים את הבנקים לאיום מצד ענקיות הטכנולוגיה ויזמי הפינטק. כל זאת על רקע משבר אמון חמור, וחוסר נאמנות של לקוחות צעירים.
בכדי לעמוד בסטנדרטים של הדור החדש הבנקים נדרשים להסתגל לא רק כלפי חוץ בחווית הלקוח שהם נותנים, אלא גם פנימה בשיטות העבודה, ובתרבות הארגונית, בין השאר בכדי למשוך מועמדים מעולמות מתקדמים יותר. נראה שהסקטור בדרך למשבר גיוס גמור.
בכדי להביא את הגיוסים הנכונים ולשמר אותם הבנקים צריכים להתחדש. בחו"ל כבר רואים פתיחות לגמישות תעסוקתית, תשומת לב אישית בפיתוח קריירה, והשטחה של ההיררכיות הניהוליות הישנות. ABN Amro השטיחו את ההיררכיה הניהולית שלהם בחצי, והכריזו שיקצצו ב-60% מתקני ההנהלה הבכירה במהלך 2017.
עם זאת מאמצי גיוס בלבד לא יהיו מספקים, מכיוון שלבנקים אין זמן להחליף את כח העבודה בהדרגה, אין להם שלושים שנה להמתין שהדור החדש יחליף את קודמיו. כאן נכסים לתמונה מרכזי ההדרכה בבנקים, עליהם תיפול האחריות להטמיע את החלטות ההנהלה על השינויים האסטרטגיים שיבואו.

למידה מתמשכת
האתגר הניצב בפני מרכזי ההדרכה בבנקים הוא כפול. להתאים את תכני הפיתוח המקצועי להווה טכנולוגי וממוקד לקוח, ולעודד תרבות ארגונית של עצמאות והובלה אישית. הבנקים יצטרכו לנסות לתת לעובדים הנוכחיים שלהם את הכלים להמשיך ולהיות רלבנטיים, ובאותו זמן לדחוף אותם להניע תהליכי שינוי בתוך הבנק בעצמם.
גם בתחום זה, כמו בשאר המחלקות של הבנק, השינויים צריכים להגיע מהיסוד. במחקר של אדקיט ניכר כי המגמות שמסתמנות בעולם סביב תחום ההדרכה הן של למידה מתמשכת, פיתוח אחריות אישית והכוונה עצמאית. העיקרון מאחורי השיטה די ישיר, להתאים את פיתוח הקריירה שלנו לעידן האינטרנט. להפנים שלמידה במאה ה-21 היא צורך יומיומי והכרח בלתי נגמר לנצל ולמנף את ערוצי המידע השופעים שכל העת מאיימים להציף אותנו.
באותו מחקר רואים ששיטות הלמידה עצמן גם משתנות ונעות לכיוונים של למידה מותאמת אישית ולמידה חברתית. לא עוד תכניות קשיחות שלא ניתן להפיק מהן כלים לשימוש ביום יום, אלא הנחיות ומידע רלבנטיים, בזמן שבו עולה הצורך. זאת לצד התאמה מתמשכת לצרכים האישיים והתכונות הפרטניות של כל עובד.
השימוש ברשתות חברתיות ללמידה חברתית ואינטראקטיבית גם מציג את עצמו כצו השעה. בלמידה, כמו בשאר תחומי החיים, הקו בין הפיתוח האישי והמקצועי שלנו מטשטש ושגרת העבודה שלנו חייבת לפגוש אותנו במקומות שבהם אנחנו כבר נמצאים ממילא. בקיצור, לצרוך את המידע המקצועי שלנו כמו שאנחנו רגילים בבית.

אחראים לגורלנו
למרות האתגרים המשמעותיים שניצבים בפני הסקטור הפיננסי ובפני מי שעובד בו לבצע שינוי, יש סיבות להאמין שבסוף התהליך עובדים ולקוחות כאחד יצאו מחוזקים. המרחק מחו"ל עוד גדול, אבל ככל שיצטמצם יוכלו עובדי הבנקים בישראל לגלות שניצב בפניהם נתיב קריירה יותר דינאמי, מותאם לרצונותיהם המקצועיים והאישיים, ושיש להם עליו שליטה מוגברת. בנק ING ההולנדי, אחד המובילים בעולם, הצליחו להטמיע שיטות עבודה חדשניות בכל מחלקות הבנק. כתוצאה מהשינוי השתפרה מעורבות העובדים, והפרודוקטיביות שלהם עלתה, והבנק נחשב לאחד הארגונים האטרקטיביים באירופה כמקום עבודה.
הבנקים החדשים ידרשו יותר עצמאות ואוטונומיות מהעובדים שלהם ובתמורה יספקו יותר גמישות ויותר אפשרויות התפתחות בחייהם המקצועיים. זאת כמובן, אם יצליחו לבצע את הגלגול.