social media tenders

עסקים קטנים בעולם של רשתות חברתיות.

הזירה הכלכלית מבינה כיום את מה שהילדים והפוליטיקאים הבינו מזמן – הקהל הרחב וההזדמנויות העסקיות נמצאים ברשתות החברתיות, ובניגוד למה שניתן היה לצפות, לא צריך להיות חברה גדולה כדי להשיג בהן דריסת רגל משמעותית. איך עושים זאת נכון? בכתבה זו תמצאו חלק מהתשובות

"הקהל נמצא ברשתות החברתיות" – כך טען לאחרונה מנהל הקמפיין של הליכוד כשנשאל מדוע המפלגה לא עושה שימוש באמצעי מדיה מסורתיים מוכרים. כל הורה לילדים, כבר מגיל הגן, יוכל לאשר את דבריו ולהעיד כי הילדים של היום, בשונה מהילדים בעשור הקודם, כבר לא בוהים בטלוויזיה, אלא נמצאים עם הראש צמוד לטלפון החכם ומטיילים מרשת חברתית אחת לאחרת.

גם הזירה הכלכלית העולמית מבינה את מה שהילדים והפוליטיקאים הבינו. יותר ויותר חברות משקיעות בקמפיינים שונים, שעיקר פרסומם ברשתות החברתיות. אך האפשרות הזו אינה נחלתם הבלעדית של החברות הגדולות, להיפך. עסקים קטנים ובינוניים רבים מבינים את הפוטנציאל הכלכלי העצום הטמון בזירה החדשה ומפנים אליה משאבים רבים.

בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות לחלק בלתי נפרד מעולם העסקים, ומגוון ההזדמנויות העסקיות העצום שכל אחת מהן מאפשרת לעסקים בינוניים, קטנים ולעצמאיים בתחילת דרכם, גדולה מאוד. ובאופן יחסי, ובהנחה שיודעים לעשות בהן שימוש נכון, העלות שלהן נמוכה בהרבה מכל אמצעי אחר.

למה זה חשוב לעסק להיות ברשתות החברתיות?
חשוב להבין, שעבור בעל עסק – ללא קשר לגודל העסק – הזירה העסקית של הרשת החברתית מספקת אפשרויות שיווקיות רבות ושונות מאשר האפשרויות הקיימות לאדם פרטי, אשר עושה בהן שימוש כאינדיבידואל. הסיבה לכך, היא הצורך של הרשתות החברתיות להצליח לאזן בין הפעילות השיווקית והפרסומית שלהן עבור הלקוחות העסקיים, לבין הרצון וגם החובה לא להטריד יותר מדי את הקהל הפרטי שלהן.
גם עסקים שפונים לעסקים אחרים, בעצם פונים לאינדיבידואלים דרך הרשתות החברתיות. ננסה להדגים זאת באמצעות עסק בינוני, יפעת מכרזים, אשר מציע שירותים לעסקים ולעצמאיים המחפשים מכרזים ברשת. החברה עושה שימוש בכלים שהדיגיטל מציע על מנת לפלח קהלים ומייצרים פניות שונות לפי קהלים מטורגטים בפייסבוק, גוגל, מבצעת בשוטף בדיקה וחשיבה ובוחנת פרסומים שונים על קהלים שונים באפשרות של A/B TESTING , כדי לדעת מה עובד הכי טוב.
בסיס ההצלחה של השיווק ברשתות החברתיות הוא כמות המידע העצום, לצד האפשרות לפלח את המידע הזה לקטגוריות ולשימושים שרלוונטיים לכל עסק, כך שיוכל להפנות את המסרים השיווקיים לקהל הממוקד ביותר בזמן המתאים ביותר.

איך מתנהלים נכון בעולם החדש?
כמות הרשתות החברתיות הקיימות גדל כל הזמן ויוצר לפרקים בלבול ושימוש שגוי בכלים השיווקיים. בנוסף, האפשרויות בכל רשת שונה ומתאימה לקהלים שונים. בכל פעם שרשת חברתית חדשה באה לעולם, מושקע כסף רב בניסיון להחדיר אותה לשוק. וכך, לעיתים נוצרת הזדמנות לבעלי העסקים ליהנות ממחירי הכרות מצוינים, ומצד שני לא כל רשת כזו תתפוס לאורך זמן, כפי שקרה לגוגל פלוס.
מצד שני, כולנו מכירים את פייסבוק, אבל עדיין יש עסקים רבים שלא עושים בו שימוש ומפספסים הזדמנויות רבות, רק משום שאין להם עמוד עסקי ברשת הפופולארית.
לא חבל לפספס הזדמנויות? לשם המחשה, ניתן לקחת חברה הפועלת בתחום המכרזים, ואשר קהל היעד שלה הוא בעלי עסקים. מובן כי חברה שכזו תעשה שימוש נרחב ומוצלח ברשתות החברתיות, גם במטרה לשווק את השירותים שלה וגם בכדי לשאוב מהרשתות עצמן אינפורמציה לגבי מכרזים ואפשרויות אחרות שהיא צריכה, על מנת לסייע ללקוחות עצמם. אבל איך יישאב המידע אודותיכם וכיצד יבוצע הקישור בינכם לבין עסקים אחרים, אם אתם כלל לא קיימים ברשתות החברתיות? חשוב לדעת שלא כל רשת חברתית מתאימה לכל עסק. חשוב להכיר את האפשרויות השונות ולהתאים את השימוש ברשתות החברתיות לסוג העסק ובעיקר גם לסוג הקהל שרוצים להגיע אליו.

סוגי הרשתות החברתיות וההבדלים בניהם:
פייסבוק – הרשת החברתית הגדולה ביותר, בעלת פלטפורמה עסקית נרחבת, אשר מאפשרת לכל אדם להקים בצורה חינמית עמוד עסקי, שדרכו ניתן להתאים קהל יעד מפולח לפי קריטריונים רבים ומגוונים. היות ופייסבוק הינה הזירה המרכזית ממנה ניתן כיום לפרסם גם באינסטגרם ובוואטסאפ, חשוב מאוד, גם אם לא מעוניינים לפרסם בפייסבוק, להיות בעלי עמוד עסקי בעל האינפורמציה הרלוונטית העדכנית לגבי העסק וטיב השירות שהוא מציע.
יפעת מכרזים באמצעות פילוח מדויק ומכוון של קהלי היעד יכולה למשוך מידע מבעלי עסקים בפייסבוק שמתעניינים בתחום מסוים או באזור מסוים בזמן מסוים וגם לקדם לאותם האנשים מידע רלוונטי להם בדיוק. מפיקים שמחפשים אירועים באזור השרון יכולים למצוא עסקים בפייסבוק אם יכוונו את המודעה שלהם לזוגות לפני נישואים או לאנשים שעוסקים בעיצוב חתונות וכד'.

אינסטגרם – באינסטגרם עושים עסקים רבים שימוש ממוקד, כאשר קהלי היעד שלהם הם בעיקר בני נוער וצעירים. עיקר הפרסום באינסטגרם מבוסס על תמונות וסרטונים ושימוש נכון בכלי הזה יכול לאפשר לעסקים לפרסם באינסטגרם ובפייסבוק במקביל. מעקב אחרי ההתרחשות בזירת הפרסום העסקי באינסטגרם יכולה לספק הרבה מאוד מידע לעסקים. אם חברה יצאה בקמפיין פרסום – לחברה מתחרה יש אפשרות ללמוד ממנה ולראות איך הקמפיין עובד, לבחון את התגובות של הקהל ולהסיק מסקנות. יפעת מכרזים לומדת הרבה מאוד על הלקוחות שלה באמצעות מעקב שוטף כדי להעריך מתי להציע ללקוחות להשתתף במכרז כזה או אחר. הרבה פעמים הידיעה שחברה אחת יצאה בפרסום מאסיבי תעיד על הצורך שגובר אצל החברות המתחרות והפנייה אליהן לחיפוש מכרזים תהיה רלוונטית בהרבה מקרים.

טוויטר – כלי חשוב מאוד, בעיקר לעסקים שיש להם קהל בזירה הבינלאומית או במגזר הפוליטי ו/או בעסקי השעשועים. יש לציין כי טוויטר לא תפס חזק בישראל לעומת פייסבוק ואינסטגרם, אם כי יש לו קהל רב בחו"ל.

לינקדאין – מדובר באחת הרשתות החשובות ביותר לבעלי עסקים ולעובדים בעסקים. כרשת חברתית לעסקים ולאנשי עסקים, ללינקדאין כוח רב מאוד ליצירת שיתופי פעולה וקשרים עסקיים, ולכן עסקים רבים שמשווקים שירותים ומוצרים לעסקים יעשו בחכמה אם יפעלו בה.

יוטיוב – הרשת החברתית היחידה כיום שמשלמת ללקוחות שלה כסף עבור צפיות. עבודה נכונה ביוטיוב יכולה גם להחזיר את עצמה. בנוסף, הנוער נמצא ביוטיוב. עסק שמשווק שירותים לקהל בני הנוער והילדים יפעל נכון כשיבחר לפרסם ביוטיוב. בנוסף, גם בפייסבוק וגם באינסטגרם עושים שימוש רב בסרטונים ומתחרים ביוטיוב, ולכן היה והעליתם סרטון פרסומת /הדרכה/ אחר ליוטיוב, במידה ותרצו לקדם אותו בפייסבוק ובאינסטגרם, תהיו חייבים לקדם אותו באופן ממומן.

 

רוצים לדעת איך עושים זאת נכון? אם נחזור לדוגמא של יפעת מכרזים, הרי שהיא מקדמת ביוטיב סרטוני טיפים, בהם נדונים נושאים מעניינים וחשובים לקהל לקוחותיהם, כגון הדרך הנכונה לגשת למכרז, אופן ההתמודדות עם תנאי סף במכרז, איתור הזדמנויות עסקיות חדשות וכד'.

הבנת עולם הרשתות החברתיות ונוכחות עסקית בהן, וכמובן שימוש עסקי ושיווקי נכון בהן, יוכל להניב לכל עסק קטן ובינוני יתרונות רבים. חשוב לזכור, כי כמו בכל מקצוע, גם לניהול הנוכחות העסקית ברשתות השיווקיות יש חשיבות וחשוב לבחור את איש/אשת המקצוע המתאימים לביצוע המשימה. בהצלחה.