5 הנושאים שאתם חייבים ליישם – כדי לבנות בסיס לצמיחה של העסק
בעלי עסק קטן או בינוני, רוצים שהעסק שלכם יצמח וישמור על מעמדו לטווח ארוך? כך תטמיעו חשיבה ארגונית נכונה בארגון ותהפכו מעצמאיים למנהלים ואפילו למנהיגים
כל חברה רוצה להגדיל את העסקים שלה, אבל רק מעטים יודעים כיצד לשמור על הצמיחה לטווח ארוך, או להסתכל מעבר לדו"ח הרבעוני או השנתי הבא. גידול העסק דורש את ההון האינטלקטואלי הנכון, שותפויות אסטרטגיות שנבחרו בקפידה, ומוצרים ו/או שירותים עם ביקוש חזק בשוק. מעבר ליסודות אלה, המשך הצמיחה מחייב בסיס תפעולי חזק, כדי לצמצם את הסיכונים לעסק לאורך זמן.
למרבה הצער, אנשי עסקים ובעלי חברות רבים חושבים רק על 'כאן ועכשיו', במקום להתמקד בפוטנציאל לצמיחה עתידית ולשימורה. הם הופכים שאננים יותר ויותר, במקום לחשוב כיצד לפתור את הבעיות שעל הפרק. בניית מודל עסקי חזק אינה מספיקה; אם התשתית התפעולית, קבלת ההחלטות והמנהיגות חלשות, אין בכך כדי לספק פתרון צמיחה בר-קיימא לטווח הארוך.
לפני שהעסק שלכם יהיה מסוגל לגדול ולשמור על המומנטום שלו, אתם חייבים לפעול לחיזוק חמשת הדברים הבאים, אשר יבטיחו כי החברה שלכם בונה בסיס חזק להצלחה לטווח ארוך:
1. הון אנושי – ללא האנשים הנכונים, העסק לא יכול לגדול, מה שבהחלט מקשה על שמירה על מומנטום לאורך זמן. העסק סובב סביב אנשים וללא האנשים הנכונים עסק לא יכול לגדול ולהתבגר. לעתים קרובות, עניין זה דורש מהחברה לרענן את מאגר הכישרונות שלה, כדי לתמוך במודל העסקי שלה ובצרכים הייחודיים של לקוחותיה.
העריכו מחדש את ה'טאלנטים' שלכם ושאלו את עצמכם: האם מאגר הכישרונות הנוכחי שלכם משרת את לקוחותיכם ומזהה את ההזדמנויות העסקיות הנכונות ליצירה ושימור של צמיחה עסקית? האם הם מאפשרים לעצמם להתלהב מחיפוש אחר אפשרויות אינסופיות בעבודתם? קחו את השאלות האלו ובדקו אם הצוותים שלכם מסוגלים לזהות ביעילות הזדמנויות בעבודתם ואז לגדול איתן ולשתפם. אם לא, יש לכם קצת עבודה לעשות.
2. יעילות תפעולית – יעילות איננה רק מוזילה עלויות, היא גם מטמיעה הלך רוח בתרבות העבודה, אשר הופך אנשים לרגישים יותר בכל הקשור לעלויות ולדרכים בהן ניתן לייעל את האופן בו העסק מתקשר, פועל, ומחבר בין הנקודות היוצרות את ההזדמנויות העסקיות. יש בכך בכדי להבטיח כי פעילויות בתוך הארגון עולים בקנה אחד עם הצרכים של העסק כדי ליצור ולשמר צמיחה.
הדרך הטובה ביותר ליצור יעילות תפעולית, היא להבטיח שהתרבות במקום העבודה תומכת בכלים להגברת היעילות בארגון – על ידי תכנון – לא במקרה. בסופו של דבר, תרבות העבודה בעסק שלכם חייבת לאמץ הבטחה שעומדת מאחורי המוטו הבא: הצלחה מגיעה בדרך כלל למי שמוקף אנשים שרוצים שההצלחה שלהם תימשך.
3. איתור לקוחות נכונים – ברור לכל בעל עסק, כי ללא חתירה מתמדת למציאת לקוחות חדשים והזדמנויות עסקיות, החברה שלו לא תאריך ימים. בנוסף, בעל עסק שרוצה להתפתח ולצמוח זקוק למידע, כזה שיכול לשמש עבורו הזדמנות לספק את שירותו או מוצריו. אם אין לכם את המנגנונים המתאימים לאיתור לקוחות פוטנציאליים, תגלו שיהיה זה קשה לשמור על צמיחה.
מנגנון כזה יכול להיות, למשל, מעקב אחר המכרזים המתפרסמים בתקשורת ואיתור המכרזים הרלוונטיים, הואיל וגישה למכרזים היא אחת הדרכים המובילות במסלול לחיפוש אחר הזדמנויות עסקיות. אולם, עבור עסקים קטנים ובינוניים מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית ועל כן כדאי להיעזר במקצוענים. דוגמא למערכת טכנולוגית מתקדמת, אשר יודעת להתמודד עם שפע המידע, לסננו ולהגישו ביעילות, היא זו של חברת 'יפעת מכרזים', אשר מציעה מידע על מכרזים רבים, וגם שלל הזדמנויות עסקיות נוספות.
4. הליך קבלת החלטות איתן – פתרון בעיות הוא המהות של עבודת המנהיגים. כמנהיגים, המטרה היא למזער את התרחשות הבעיות, כלומר אנחנו חייבים להיות אמיצים מספיק כדי להתמודד מולן ראש בראש. עלינו להיות גמישים במסע שלנו ליצירת ושימור מומנטום עבור העסק והאנשים שאנו משרתים.
כאשר לעסק יש את הפרוטוקולים הנכונים, כלומר את נהלי התפעול הבסיסיים המאפשרים לפתור בעיות ולקבל החלטות בצורה איתנה, הרי שיש להם את היכולת לצפות את הבלתי צפוי, בכדי להבטיח שהנסיבות לא יסובבו את ידם. קשה לשמור על צמיחה כאשר אתם פועלים בסביבה שבה אנשים נוהגים בתגובתיות, ולא יוזמים. קבלת החלטות איתנה היא עניין של שיקול דעת טוב ויכולת לזהות תזמון טוב ועומק, כדי להבטיח כי המומנטום נוצר ולא משבש.
5. מנהיגות טובה – המנהיגים המצליחים ביותר הם מקבלי ההחלטות אינסטינקטיביים, כאלו בעלי חזון מעגלי, אשר מאפשר להם לראות הזדמנות בכל דבר. לאחר שקבלו החלטות כל כך הרבה פעמים במהלך הקריירה שלהם, מנהיגים טובים יהיו חסינים למצבי לחץ ומאוד אינטואיטיביים בכל הקשור לבחירת אסטרטגיות עתידיות לטווח ארוך.